fredag 4 april 2008

ett öra tåligt

Jag minns en reklam för några år sen, det var vit bakgrund och svarta ord med vissa bokstäver borttagna. Poängen var att man skulle förstå hur det känns för en person som inte hör så bra, till exempel på en lektion i skolan. Och den gick verkligen fram, poängen alltså.

Om man hör dåligt kan man ju få saker om bakfoten. Ibland kan det blir roligt men för det mesta är det jobbigt att missuppfatta vartannat ord. Nu hör jag inte SÅ dåligt men det finns ändå ett visst bortfall. Jag funderar på vad det är som gör att man får ett visst ord till ett helt annat ord. Antal gemensamma bokstäver? Betoningen? Stavelserna?

Anledningen till att jag skriver det här är att jag hörde Tobias säga att han varit och bokat klipptid när han i själva verket varit och beställt en inramning. Den enda likheten jag urskiljer sådär på rak arm är de två i:na. Det vore skönt om man kunde konstatera nån mer likhet så jag fick bekräftat att min hörsel inte är helt ute och cyklar. Jag gillar nämligen inte att cykla.

Inga kommentarer: