måndag 20 oktober 2008

hela alltet

Jag läste en intervju med mannen som vann årets SM i snapsvisor. Första frågan löd: Var det väntat? Och denna Caj svarar som följer: 
- Nej, det är det ju aldrig. Först blir man väldigt glad över att komma till final, sedan blir man ännu gladare över att vara bland de fem finalisterna, och sedan blir det ju en stor glad överraskning att vinna hela tjottaballongen.
Förutom att det gör mig varm om hjärtat att Caj verkar ha samma livsåskådning som jag, så är ju ordet tjottaballongen väldigt roligt. Har inte hört just den varianten förut. Tjottafräsen, visst, och kanske konkarongen. Men tjottaballongen! Man kan undra om det finns flera skojiga synonymer till "alltihopa" som ju inte på långa vägar är lika festligt.

2 kommentarer:

Botilda sa...

Visst är det underbart! Jag kände Cajs glädje över att ha vunnit hela vägen till mitt köksbort i går morse.

Apropå ”tjottafräsen”, har du tänkt på att ”fräsigt” verkar bli ett poppisord. För mig är det instängt i 1960-talet, ett ord som mamma och hennes väninnor kunde använda, men för andra verkar det tydligen friskt och fräscht...

Linnéa sa...

ja eller hur! en klar ljuspunkt i det snart ännu mörkare mörkret (det är ju vintertid på söndag).

fräsigt känns lite retro, ja! har hört sjuttitalister säga även det. man undrar vad som är på väg att hända... :-P